Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /index.php on line 2

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /index.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /includes/app_top.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /index.php:1) in /includes/app_top.php on line 3
 OmnicomMediaGroup
 
 
jtlarone jslartwo

Aktualności

W marcu br. Wskaźnik Irytacji Reklamą najwyższy od ponad roku !

Według wyników badania WIR prowadzonego przez OMG Metrics ciągle od lutego 2009 r. w marcu br. Wskaźnik Irytacji Reklamą osiągnął najwyższą średnią wartość od początku prowadzenia badania - 5,94. W ciągu ponad roku pytanie o stopień irytacji reklamą zadano już prawie 20 tysiącom unikalnych respondentów. Najnowsza analiza obejmuje okres od wakacji 2009 r. do 21.03.2009 r.

W dynamice zmian Wskaźnika Irytacji Reklamą zwraca uwagę nieco niższy poziom i względna stabilizacja wskaźnika w okresie wakacji letnich. Od połowy lipca do końca września 2009 r. WIR utrzymywał wartości poniżej średniej i nie podlegał tak dużym wahaniom, jak w pozostałych miesiącach. Wynik taki łatwo poddaje się interpretacji w kontekście okresu wakacyjnego: czas sprzyjający aktywnemu wypoczynkowi, to z jednej strony wyższy ogólny poziom zrelaksowania, z drugiej strony zaś niższa oglądalność telewizji, będącej głównym źródłem reklam (średni czas spędzany przed telewizorem w okresie wakacyjnym wynosi w badanej próbie o około pół godziny mniej niż przeciętnie w ciągu całego roku).

Po okresie wakacji badanie pokazuje natychmiastowy wzrost WIR, który ze średniego poziomu 5,4 we wrześniu skoczył aż do 5,65 w październiku 2009 r.. Ta zmiana była poprzedzona stopniowym wzrostem zarówno średniego czasu oglądania telewizji, jak i wzrostem ilości emitowanych spotów.

Na podstawie wyników analizy WIR okazuje się, że nie zawsze obiektywna częstość kontaktów z reklamą idzie w parze z podwyższonym poziomem irytacji reklamami u odbiorców. Przykład stanowi grudzień `09 i styczeń `10, kiedy to odnotowano wyraźny spadek poziomu WIR, podczas gdy intuicja (potwierdzona danymi nt. średniego czasu oglądania telewizji - ATV - average time viewing) każe zakładać, że okres świąteczny i noworoczny to szczególnie leniwy czas dla wielu widzów, zasiadających przed telewizorami i 'wystawiających się' na działanie reklam.

Co ciekawe, bardziej szczegółowa analiza wyników WIR ujawnia różnice płciowe w zakresie irytacji reklamami w tym charakterystycznym okresie. Okazuje się, że to zmiana ocen w grupie kobiet pociąga za sobą obniżenie wskaźnika irytacji reklamą w całej badanej próbie. Czyżby tylko paniom udzielała się pozytywna świąteczna atmosfera Bożego Narodzenia? Panowie okazują się bardziej konsekwentni w odczuwanej irytacji reklamami, którą ponadto stale utrzymują na wyższym poziomie niż panie - średnia wskazań w całym monitorowanym okresie wyniosła 5,9 wśród mężczyzn i 5,3 w grupie kobiet.

Po spokojnym okresie bożonarodzeniowym nastała wyjątkowo długa zima. Silna ujemna korelacja pomiędzy temperaturą a oglądalnością telewizji była już wielokrotnie dowodzona - np.: http://macrofaq.macroscope.pl/?str=archiwum&id=245. W świetle tej wiedzy nie powinna dziwić także rosnąca irytacja reklamami w czasie tegorocznej przeciągającej się zimy. W marcu 2010 r. Wskaźnik Irytacji Reklamą osiągnął najwyższą z dotychczasowych średnią wartość równą 5,94 - aż 38% respondentów oceniło swoje zdenerwowanie reklamami jako bardzo wysokie (oceny 8-10 na skali 10-stopniowej).

Niniejsze opracowanie zawiera wyniki uzyskane do 21 marca 2010, a więc wiosna jeszcze przed nami. Miejmy nadzieję, że nadchodzące cieplejsze dni przyhamują nieco rosnący trend poirytowania reklamami, obserwowany w ostatnich miesiącach w poziomie WIR. 

Zapraszamy do archiwum WIR -  wyniki dostępne na: http://www.omgmetrics.pl/?mod=wir